DÖNEM
|
NAZIM
ŞEKLİ
|
NAZIM
BİRİMİ
|
KAFİYE
ŞEMASI |
ÖLÇÜ
|
KONU
|
|||||||
HALK EDEBİYATI
|
ANONİM
|
MANİ
|
Dörtlük
|
aaxa
|
7'li hece
|
aşk, tabiat, gurbet, vatan sevgisi,
kahramanlık, ..
|
||||||
TÜRKÜ
|
Bend + nakarat
(kavuştak) |
aaax
|
7,8,11'li hece vezni
|
aşk, tabiat, sevgi, güzellik,
ayrılık,ayrılık, ölüm..
(ezgi eşliğinde söylenir) |
||||||||
NİNNİ
|
Dörtlük
|
aaaa veya aaab
|
7,8,9'lu hece vezni
|
Çocukları uyutmak için söylenir
|
||||||||
AĞIT
|
Dörtlük
|
abab, cccb,dddb...
|
7,8,10' lu hece
|
Kişinin ölümünden duyulan acı, üzüntü
|
||||||||
DESTAN
|
||||||||||||
TEKKE
|
İLAHİ
|
Dörtlük
|
7,8,11'li hece vez(aruz)
|
Allah, sevgisi, dini emir ve yasaklar,
ibadet, tasavvuf
|
||||||||
NEFES
|
Dörtlük
|
7,8,11'li hece vez(aruz)
|
Bektaşilerin yazdığı dini şiirler
|
|||||||||
NUTUK
|
Dörtlük
|
7 veya 11'li hece vez
|
tarikat adabını öğretmek
|
|||||||||
DEVRİYE
|
Dörtlük
|
11 'li hece
|
Yaratılışın başlangıcı ve sonu, dünyaya
geliş ve ahirete dönüş
|
|||||||||
ŞATHİYE
|
Dörtlük
|
hece
|
İnançlarla alay eder gibi yazılır(
Bektaşilerde)
|
|||||||||
AŞIK
|
KOŞMA
|
Dörtlük
|
abab, cccb,dddb...
|
11 'li hece ölç
|
aşk, sevgi, üzüntü, özlem, tabiat,
yiğitlik… Güzelleme:Sevgi Koçaklama:Yiğitlik, Taşlama:Eleştiri,
Ağıt
|
|||||||
SEMAİ
|
Dörtlük
|
abab, cccb,dddb...
|
8'li hece ölç veya aruz
|
sevgi, gurbet, özlem,… (ezgi eşliğimde
söylenir)
|
||||||||
DESTAN
|
Dörtlük
|
abab, cccb,dddb...
|
8 ve 11'li hece vez
|
savaş, yangın, deprem salgın hastalık, …
|
||||||||
VARSAĞI
|
Dörtlük
|
abab, cccb,dddb...
|
8' li hece vez
|
hayat ve talihten şikayet, yiğitlik (
hey, behey, bre…
gibi ifadeler kullanılır) |
||||||||
DİVAN EDEBİYATI
|
BEYİTLERLE YAZILANLAR
|
GAZEL
|
5-15 beyit
|
aa, ba, ca, da,…
|
aruz
|
aşk, güzellik, hasret, dünya
zevkleri…
Anlam birliği varsa yek ahenk; aynı güzellikteyse yek avaz.
|
||||||
KASİDE
|
33-99 beyit
|
aa, ba, ca, da,…
|
aruz
|
övgü şiirleri( din ve devlet
büyüklerinin övülmesi) Tevhid Allah'ı; Naat
Peygamberimizi; Mersiye ölüyü; Methiye yaşayan kişiyi; Fahriye şairin kendisi övülür. Hicviye
eleştiridir.
|
||||||||
MESNEVİ
|
sınırsız beyit
|
aa, bb, cc, dd, ee…
|
aruz
|
Hikayelerin şiir şeklinde
anlatılmasıdır. Eskiden roman ve hikayenin yerini mesneviler dolduruyordu. Hamse:
5 mesnevi
|
||||||||
MÜSTEZAT
|
beyit
|
aa, ba, ca, da,…
|
aruz
|
aşk, güzellik, hasret, dünya
zevkleri…bir uzun bir kısa mısradan oluşur. (ziyade)
|
||||||||
KIT'A
|
2-16 beyit
|
xa xa
|
aruz
|
daha çok felsefi ve sosyal
düşüncelereleştiriler hicivler
( matla ve makta beyitleri olmaz) |
||||||||
DÖRTLÜKLE YAZILANLAR
|
RUBAİ
|
dörtlük
( tek dörtlükten oluşur) |
aaba veya aaaa
|
aruzun 24 kalıbıyla yazılır.
|
aşk, hikmet, dünya görüşü, ölüm, hayatın
anlamı… Ömer Hayyam, Azmizade Haleti, Yahya Kemal
|
|||||||
TUYUĞ
|
dörtlük
(tek dörtlükten oluşur) |
aaba veya aaaa
|
aruzun 1 kalıbıyla yazılır.
|
konu sınırı yok fakat en çok aşk
acısı,dünya görüşü, dini tasavvufi düşünceler. Sadece Türkler kullandı. Kadı Burhaneddin
|
||||||||
ŞARKI
|
3-5 dörtlük
|
aaaa,bbba,ccca…
veya abab, cccb, dddb… |
aruz
|
aşk, sevgili, eğlence, ayrılık,
özlem…
Sadece Türkler kullandı. Nedim
|
||||||||
MURABBA
|
3-6 dörtlük
|
aaaa, bbba, ccca, ddda…
|
aruz
|
felsefi konular ve aşk
|
||||||||
BENTLERLE YAZILANLAR
|
TERKİB-İ BEND
|
5-15 Bend
|
aa, ba, ca, da
|
aruz
|
Hayattan şikayet,din,sosyal
bozukluk, yergiler, şikayetler…Vasıta
beyti bend sonunda değişir. Bağdatlı Ruhi, Ziya Paşa
|
|||||||
TERCİ-İ BEND
|
5-15 Bend
|
aa, ba, ca, da
|
aruz
|
Allah'ın kudreti, kainatın sırları,
tabiatın zıtlıkları Vasıta beyti bend sonunda tekrarlanır.
|
||||||||
BATI
ETKİSİNDEKİ TÜRK EDEBİYATI
|
SONE
|
2 Dörtlük ve
2 üçlük |
abab,cdcd, eff, egg veya
abba,cddc, eff, egg |
hece-serbest
|
sınırlama yok. Lirik konular ağırlıklı.
İlk defa S. Fünuncular kullandı.
|
|||||||
TERZA-RİMA (Örüşük uyak)
|
Üçlükler
ve
sonda bir dize |
aba, bcb, cdc, ded, e
|
hece-serbest
|
Konu sınırlaması yok. İlk defa S. Fünuncular kullandı.
|
||||||||
TRİYOLE
|
1 ikilik ve
2 dörtlük |
ab, ccca, dddb
|
hece-serbest
|
Konu sınırlaması yok..
|
||||||||
BALAD
|
3 uzun 1 kısa bend
|
Konu sınırlaması yok. Türk edebiyatında kullanılmadı.
|
||||||||||
SERBEST MÜSTEZAT
|
1 uzun 1 kısa mısra
|
dizeler düzensiz, serbest
|
aruz
|
Konu sınırlaması yok. Divan edebiyatındaki müstezattan
geliştirildi.
|
||||||||
25 Temmuz 2019 Perşembe
TÜRK EDEBİYATI NAZIM ŞEKİLLERİ(KARŞILAŞTIRMALI)
Kaydol:
Kayıt Yorumları (Atom)
12. SINIF 3. ÜNİTE ŞİİR TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI (2023-2024)
3. ÜNİTE ŞİİR 12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI (2023-2024) 1. SAF (ÖZ) ŞİİR ANLAYIŞI SAF (ÖZ) ŞİİRİN O...
-
5. ÜNİTE TİYATRO DN 12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI (2019-2020) TİYATRO 1950 SONRASI TÜRK TİYATROSU ...
-
9. SINIFLAR BELLİ BAŞLI KLASİK TÜRK ROMANLARININ İNCELENMESİ. BELLİ BAŞLI KLASİK TÜRK HİKAYELERİNİN İNCELENMESİ. BELLİ BAŞL...
-
1. ÜNİTE GİRİŞ 12. SINIF TÜRK DİLİ VE EDEBİYATI DERS NOTLARI (2023-2024) 1. GİRİŞ ÜNİTESİ KONULARI EDEBİYAT İLE FELSEFE A...
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder