ESKİ(ANTİK)
YUNAN ve LATİN EDEBİYATI
(MÖ 9-MÖ
2)
Batı edebiyatına kaynaklık ettiği düşünülen iki edebiyattan(Yunan-Latin)
biri olan Yunan edebiyatının temeli Homeros’un yazdığı veya derlediği İlyada ve
Odisa destanlarıdır. Eski Yunan edebiyatı:
Ø Hesiodos: Didaktik şiirin kurucusu sayılır.
Ø
Sappho: Lirik türün en
büyük sanatçısı sayılır, aşk temalarını çokça işler.
Ø Aissopos: Fabl türünün kurucusudur.
gibi şairleri yetiştirdikten sonra MÖ 5.yüzyılda altın çağını yaşamıştır.
Bu devrin önemli sanatçıları:
TRAGEDYA’DA
Ø Aiskhylos: Eserlerinde gelenek ve ahlakı savunur. İlk büyük trajedi şairidir.
Ø Sophokles: Kral Oidipus,
Ø Euripides:
KOMEDYA’DA
Ø Aristophanes: İlk büyük komedya şairidir.
Ø Menandros
HİTABET’TE
Ø Demosthenes
TARİH’TE
Ø Heredotos: Tarih türünün kurucusu sayılır.
FELSEFE’DE
Ø
Platon(Eflatun): Dünyanın en büyük
filozoflarından sayılır. Felsefede idealizmin kurucularındandır.
Ø Sokrates
Ø Aristoteles
MÖ
2.yüzyıldan sonra Eski Yunan Edebiyatı yerini kendi kültür ve sanatının
etkisinde gelişen Latin Edebiyatına bırakır. Bu devrin önemli sanatçıları:
Ø Tragedya’da: Ennius
Ø Komedya’da: Plautus, Terentius
Ø Şiir’de: Horatius(Lirik), Ovidius(Lirik), Vergilius (Destan)
Ø Hitabet’te: Çiçero
Ø Felsefe’de: Seneca
Ø Tarih’te: Tacitus
Batı Roma
İmparatorluğunun 5.yüzyılda yıkılmasından sonra 11.yüzyıla kadar Batı’da ölü
bir dönem yaşanmıştır. 11.yüzyıldan sonra kiliseyi ve kilisenin inançlarını her
şeyin üzerinde tutan sanatı ve insanı sınırlayan orta çağ başlar. Rönesans’ın da hazırlayıcılarından olan Dante, İlahi Komedya adlı eseriyle
bu dönemin en büyük sanatçısıdır.
15.yüzyıldan itibaren yeniden doğuş
anlamına gelen Rönesansla birlikte
batı edebiyatı yenileşme ve gelişme içine girmiştir. Bu dönemin ünlü sanatçıları:
Ø Şiirde: Ronsard
Ø Romanda: Rabelais, Cervantes(Don Kişot)
Ø Deneme’de: Montaigne(Denemeler), Bacon
Ø
Tiyatro’da: Shakespeare(Dram türünde: Hamlet, Macbeth, Othello, Kral
Lear, Romeo ve Juliet. Komedi türünde: Venedik Taciri, Hırçın Kız,
Yanlışlıklar Komedyası)
Rönesans
17.yüzyılın ortalarında Klasisizm akımının doğmasına sebep olmuş böylelikle
birbirine tepki olarak doğan şu akımlar ortaya çıkmıştır:
1.
KLASİSİZM(KURALCILIK)
17.yy ortalarında Fransa’da ortaya çıkan edebiyat akımıdır. Boileau
bu akımın kurucusu kabul edilir. Akla ve sağduyuya dayanmak, insan tabiatına,
insanların iç dünyasına saygı göstermek esastır. Konularını eski Yunan ve Latin
edebiyatından alır. Her zaman, her yerde ve her toplumda insanların aynı duygu
ve düşüncede oldukları kabul edildiğinden eserlerde değişmez tipler
oluşturulur. Fiziksel ve sosyal çevre değişkenlik gösterdiğinden önemli
değildir. Ahlaka uygunluk ilkesine bağlı olunduğundan kahramanlar hep seçkin,
soylu kişilerden seçilir. Bu akımda mükemmeli bulmak temel olduğundan konu
değil konunun işleniliş biçimi önemlidir. Onun için anadil en güzel biçimde
kullanılmalı ve günlük konuşma dilinin dışında kitabi, düzgün bir dil
kullanılmalıdır. Sanat için sanat görüşü savunulur. Sanatçı eserde kendini
gizler. Tiyatroda üç birlik kuralına uyulur: olay, zaman, mekan. Yapıtların
etkileyici olması, hoşa gitmesi, tarih biliminden ayrılması ve din dışı
konulara eğilmesi temel ilke olarak kabul edilmiştir. Edebiyat türü olarak
genellikle tiyatroyu (trajedi ve komedi) benimsemişlerdir. Başlıca temsilcileri:
Ø
Moliere: Komedyayı gerçek hayata dönüştürmüştür. Güldürünün bütün biçimlerini
eserlerinde işlemiştir.
Eserleri: Tartuffe, Don Juan, Zoraki Tabip, Cimri, Kibarlık Budalası,
Hastalık Hastası, Kocalar Okulu, Kadınlar Okulu, Gülünç kibarlar.
Ø
Corneille: Trajedi, komedi yazarıdır. Soylu tipleri işler, kaderlerini kendisi çizer.
Kahramanları; aklı kullanan doğruyu, gerçeği bulan iradeli tiplerdir.
Eserlerinde insanları oldukları gibi değil olmaları gerektiği gibi gösterir.
Eserleri: Horace, Polyeucte, Le Cid
Ø
Racine: Trajedi yazarıdır. Trajediyi yozlaşmaktan kurtarır. Eserlerinde tuttukları
en doğal dille konuşmuştur son derece ölçülü uyumlu bir şiir yaratmıştır.
Eserlerinde kahraman yoktur, insan tipleri vardır. Çok güçlü tutkuların etkisi
ve baskısı altındadır.
Eserleri: Andromagu, Athaile, Britannicus, Berenice
Ø La Fontaine : Fabl
yazarıdır.
Ø
La Bruyere : Soyluların
solanlarından ruhsal gözlem ve gözleyiş merakı edebi portreler türünün
doğmasını geliştirmiştir. Çizdiği tipleri yargılar, över ve yerer. Kısa
kesintili canlı bir anlatımı vardır.
Eserleri: Karakterler .
Ø La Fayette : Roman
yazarıdır.
Eserleri: La
Princessede Cleves , La Princesse de Montpensier, Zaide.
Ø Daniel Defoe:
Eserleri: Robinson Cruse
Klasisizmin
Türk Edebiyatındaki Temsilcileri
2.
ROMANTİZM
*Fransa’da 1830 yıllarında klasizme tepki olarak gelişmiş bir edebiyat akımıdır.
*Klasik edebiyatın kural ve şekilleri bırakılır.
*Konular eski Yunan ve Latin edebiyatı yerine Hıristiyanlıktan, tarihten ve
günlük yaşamdan alınır.
*Akıl yerine duygulara ve hayallere önem verirler.
*Sanatçılar eserlerinde kişiliklerini gizlemezler.
*Sanat toplum içindir görüşünü benimsemişlerdir.
*Tabiat önemlidir.
*Gözlem ve tasvire
önem verilir.
*Konuları işlerken iyi-kötü, doğru-yanlış gibi karşıtlıklardan
yararlanırlar.
*Üç birlik kuralı terk edilir, dram gelişir.
*Karamsarlık ağır basar.
Ø J.Jacques ROUSSEAU:
Her şeyi doğada, doğanın saflığında bularak ona bağlanmanın, onu taklit etmenin
doğruluğunu savunur. Toplum düzeyi konusunda eşitlik, özgürlük, halk
egemenliğini savunmuştur. Romantik sözcüğünü ilk kez kullanmıştır.
Eserleri: Emile (çocuk eğitimiyle ilgili düşüncelerini, iç itiraflarını ve
hatıralarını topladığı eseridir.), Toplum Sözleşmesinde toplumsal konulardaki
görüşlerini belirtir.
VOLTAİRE:
Katolik dinine ve kiliseye savaş açmıştır. İnsan aklına seslenen bir
tanrıdan yanadır. Burjuvazinin mülkiyet ve özgürlük anlayışını savunur.
İğneleyici bir üsluba sahiptir.
*Romanları: Sadig Candide
Ø
VİCTOR HUGO:
Cumhuriyetçi düşüncesiyle politikaya atılmıştır. Cromvel adlı eseri ile
romantizm ilkelerini açıklayıp bu akımın en önemli ismi olmuştur. Drama türünde
başarılı olmuştur. Şiir ve romanlarda toplumsal konularla ilgili düşüncelerini
kişisel duygu ve coşkularını birleştirmesini bilmiştir.
*Şiirleri: Sonbahar Yaprakları, Akşam Şarkıları, Işıklar ve Gölgeler Temaşalar.
*Oyunları: Hernai, Ruy, Balas, Kral Eğleniyor.
*Romanları: Notre Dame de Paris, Sefiller
Ø
GOETHE: Şiir, tiyatro, roman, yaşam öyküsü türlerinde ürünler verilmiştir.
*Tiyatroları: Faust, Tasso
*Romanları:Genç Werther’in İtirafları, Wilhelm Meister’in Çıraklık Yılları,
Wilhelm Mister’in Gezi Notları
*Şiirleri: Roma Mersiyeleri, Divan
Ø
SCHİLLER: Romantik tiyatronun en önemli dram şairidir. Karakter yaratmada
başarılıdır. Tiyatrolarda özgürlük sevgisi işler.
*Eserleri: Haydutlar, Wilhelm Tell, Jeanne D’Arc, Don Carlos
Ø CHATEAUBRİAND:
Eserleri: Atal-Rene, Paris’ten Filistin’e Yolculuk, Mezar Ötesinden
Hatıralar
Ø MADAME De STAEL:
Eserleri: Edebiyata dair, Almanya’ya dair.
Ø GEORGE SAND:
Eserleri: Mahrem, Notlar, İndiana, Mektuplar, O Kadın, O Adam
Romantizmin
Edebiyatımızdaki Temsilcileri
Namık Kemal, Abdülhak Hamit ve Mithat Efendi;
Şiirleriyle R. Mahmut Ekrem
3.
REALİZM
*19.yy’ın ikinci yarısında Fransa’da romantizme tepki olarak çıkan bir
edebiyat akımıdır.
*Konu gerçekten alınır. Olay ve kişiler yaşanan ve yaşayan kişilerin
benzerleridir
*Kişilerin ruhi davranışlarını etkileyen onların kişiliklerini çizen çevre
ve ortamın tanıtılmasına önem verilir.
*Betimlemeler yazarın gözüyle yapılmaz kahramanın gözüyle yapılır.
*His ve hayale kapılmadan toplum gerçeklerini olduğu gibi yansıtır.
*Sanat için sanat görüşünü savunur.
*Hikaye ve Romanda uygulanır.
Ø
HONORE DE BALZAC:
Realist romanın kurucusudur. Genç yaşta
insanlığın yaşadığı trajedinin parça ve çevresinde döndüğünü anlamış ve bütün
eserlerini insanlık komedyası adı altında toplamıştır. Eşsiz bir gözlem gücüne
sahiptir. Eserlerinde 2000’e yakın tipi olanca gerçekliğiyle canlandırmıştır.
Eserleri:Goriot Baba, Eugenie Grandette, İki
Yeni Gelinin Hatıraları,Vadideki Zambak, Köylüler Kibarlar, Fahişeler.
Ø
STENDHAL: Sağlam bir üslubu vardır. Eserlerinde
psikolojik çözümler yapar.
Eserleri: Parma Manastırı, Kırmızı ve Siyah,
İtalyan öyküleri (öykü)
Ø
GUSTAVE
FLUBERT:
Yalan, düzen, çirkef, dünyaya tek sığınağım
tek çarem sanattır, der. Bütün eserleri insanlığın hayalini anlatır. Yorum
yapma sessizdir. Yaratan tanrıyı örnek almalıdır. Yaratmalı ve susmalıdır.
Ø
TOLSTOY:
Eserleri:Anna Karenina, Savaş ve Barış,
Kazaklar; Hacı Murat, İvan Ilıçı, Ölüm ve Diriliş
Ø
DOSTOYEVSKİ:
Eserleri: Karamozof Kardeşler, Ezilenler, Suç
ve Ceza, Budala, Kumarbaz, Ecinliler, Ölüler Evinde Hatıralar
Ø
ERNEST
HEMİNGWAY:
Eserleri: Çanlar Kimin İçin Çalıyor, İhtiyar
Adam ve Deniz Güneşte Doğar, Silahlara Veda.
Ø
STEİNBECK:
Eserleri:Bitmeyen Kavga, Gazap Üzümleri,
Yukarı Mahalle, Fareler ve İnsanlar
Realizmin
Türk Edebiyatındaki Temsilcileri
Romanıyla R.
Mahmut Ekrem, Nabizade Nazım, Sami Paşazade Sezai, Yakup Kadri, R. Halit Karay.
4. NATÜRALİZM
Determinizm anlayışını romana getiren bu akım 19. asrın ikinci yarısında
Fransa’da ortaya çıkmıştır.
Determinizme göre tabiat olaylarında aynı sebepler aynı sonucu doğurur.
Natüralistler, Determinizmi topluma ve insana uyguladılar. Toplum büyük bir
laboratuvar, insan deney konusu, sanatçı da bilgin sayıldı.
*İnsan kişiliğini anlatabilmek için soya çekim yasalarından ve toplum
biliminden yararlandılar.
*Romanlarda kahramanların portreleri ince ayrıntılarına kadar verilir.
*Yazar eserde kişiliğini gizler.
*Gözlem ve tasvir önemlidir.
*Tiyatroda kostüm ve dekora önem verilir.
*Eserlerinde hayatı bütün yönüyle anlatırlar.
*Bedenden ayrı bir ruh yoktur.
*Dil her seviyedeki insanın anlayabileceği bir düzeyde tutulmuştur.
*Sanat toplum içindir anlayışı doğrultusunda eserler verilmiştir.
Ø
EMİLE ZOLA(1840-1902): Natüralizmin kurucusudur. *Çağdaş sorunları ustaca yansıtmıştır. Romana
bilimsel yöntem onunla girer.
Eserleri: Germinal, Nana, Meyhane, Gerçek Para.
Ø
GONCOURT KARDEŞLER: Edmont Goncourt ve Jules Goncourt’un amaçları yaşamın gerçek yönlerini bir
tarihçinin geçmişi belgelemesi gibi belgelemektedir. Eserlerinde olay
karmaşasından çok, anlatıma öncelik verir. Kahramanları gerçek yaşamdan almışlardır.
Eserleri: Joumal, Manete, Saloman
Ø
GUY DE MAUPASSANT (1850-1893): Yalın bir üslupla gözleme dayanan öyküler yazmıştır. Öykülerinde olay
önemli bir yer tutar.
Eserleri: Küçük Hikayeler, Seçilmiş Hikayeler Kadar Acı Güzel Dost
Ø ALPHONSE DAUDET
(1840-1887):
Eserleri: Değirmenimden Mektuplar, Pazartesi Hikayeleri, Bir Çocuğun
Hayatı, Sapho, Tarasconlu, Tartarin.
Natüralizmin
Türk Edebiyatındaki Temsilcileri
Hüseyin R.Gürpınar, Nabizade Nazım ve Beşir Fuat’tır.
5. PARNASİZM
*Romantik şiir anlayışına tepki ile
Fransa’da ortaya çıkmıştır.
*Doğal güzelliğe ve dış görünüşe büyük önem verir.
*Sanat, sanat içindir ilkesini savunmuştur.
*Nesnelerin dış görünüşünü aktarmışlardır.
*Kelimeler seçilerek kullanılır. Kelimelerin sıralanışı ve ahenk önemlidir.
*Kafiye ve Redife önem verilir.
*Romantizm’de bırakılan eski Yunan ve Latin kültürüne dönüşmüştür.
Ø
TH.GAUTHİER:
Güç biçimler üzerinde olgunluk
arayan titiz çalışması örnek alınır.
Ø
THEEODORE
DEBANVİLLE: Ölçü ve uyak
olanaklarına aşırı önem gösterir.
Ø
LECONTE DE
LİSLİ: Şiirin biçim öğelerini aşırı
dikkat ederek şiirlerini oluşturur.
Ø
FRANCOİS COPPEE: Konularını günlük hayattan alır. Bu yönüyle
Tevfik Fikret’i etkilemiştir.
Ø
JOSİ MARİA
DE HEREDİA: Kısa ve
yoğun şiirleriyle döneminde etkili olmuştur.
Türk
Edebiyatındaki Temsilcileri
Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Yahya Kemal.
Tevfik Fikret, Cenap Şahabettin, Yahya Kemal.
6. SEMBOLİZM
*19.yy’ın son çeyreğinde ortaya çıkmıştır.
*Sembolizm (simgecilik), Alman filozofu Schonpenhau-er’in “Dünya bir tasavvurdur, bir hayalden
ibarettir.” görüşünün yaygınlık kazanmasıyla oluşmaya başlamıştır.
*Nesneleri olduğu gibi anlatmak mümkün
değildir. Nesneler değiştirilerek anlatılabilir.
*Sembolistler eşyayı belli bir kitaplıkta
görürler.
*Anlatımda sözlerin sözlük anlamından bıkan
sembolistler yaşatmaya çalışırlar. Şiirde anlam açıklığından kaçındılar.
*Şiir anlaşılmak için değil hissedilmek içindir.
*Şiirde alaca karanlık üzüntü ve ay ışığı,
gün doğumu, gün batımı gibi belli belirsiz varlıklar görüntüleri yansıtırlar.
*Şiirde her şeyden önce musiki ilkesini savundular.
*Sanat için sanat anlayışına bağlılardır.
*Dil herkesin anlayacağı seviyede değil
oldukça ağırdır.
Ø
C.BAUDELAİRE:
Eserleri: Kötülük Çiçekleri, Esrar ve Haşhaş
Diğer
Temsilcileri: S.Mallerme,
P.Verlaine, A.Rimbaud
Türk
Edebiyatındaki Temsilcileri:
İlk etkileri Cenap Şehabettin’de görülür. Bütün kurallarını uygulayan Ahmet
Haşim’dir. Ahmet Muhip Dıranas, Ahmet Hamdi Tanpınar ve Cahit Sıtkı Tarancı da
etkilenmiştir.
7.
SÜRREALİZM
Kelime anlamı "gerçek üstücülük"
demek olan bu akım 1924’te Fransa’da çıkmıştır.
*Sürrealistler Sigmund Freud düşüncesi
etkisindedir.
*Bilinçaltı rüyada ortaya çıkar.
*Hipnotize edilmiş insanlara şiir
söylettiler. Bunları şaheser saydılar ve bunlara otomistik şiir dediler.
*Akıl ve mantık değersizdir. İnsanı
yönlendiren içgüdü, bilinç altıdır.
Temsilcileri: Breton, Aragon ve Paul Eluard’dır.
Türk
Edebiyatındaki Temsilcileri: Garipçiler, İkinci
Yeni
8.
FÜTÜRİZM
*Geleceği makineleştiren sanattır.
*20.yy’da başında Marinetti tarafından kurulmuştur.
*Geçmişin sanat değerlerini bırakmalı ve
anlatım biçimleri bulmalı.
*Makineleşme çalışmaları kutsallığı
savunulmalıdır.
Temsilcileri:
Marinetti ve Mayatovski
Türk
Edebiyatındaki Temsilcileri: Nazım Hikmet
9. EGZİSTANSİYALİZM
*Var olmayı her şeyden önde görenlerdir. Bu
akıma var oluşçuluk da denir.
*İnsan kendi değerlerini kendi
oluşturabileceğini bilmelidir.
*İnsan bütünüyle özgür olmalıdır.
Temsilcileri:
J.Paul Sartre, Simon de Beauvoir,
A.Camus
10. DADAİZM
*Kelimeleri rastgele kullanmadan doğan şiir.
*Dil ve estetik kurallarını yıkma.
*Şiir gelişimini güzel seçilmiş kağıt üzerine
dizilmesiyle yazılır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder